نقد مناقب نامه های مولوی بر اساس منابع دست اول
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات
- نویسنده ظاهر فیضی
- استاد راهنما رحمان مشتاق مهر ید الله نصراللهی
- سال انتشار 1392
چکیده
منابع دست اول، سرچشمه افکار مولویّه است و مناقب نامه از طرفی ناظر بر کیفیت درک و دریافت مخاطبان و مریدان است و از طرف دیگر در حکم راهنمایی برای آثار مذکور است که نویسندگان منقبت نامه ها به آنها چشم داشته اند؛ سلطان ولد، ضمن طرح مباحث عرفانی به بیان وقایع جزئی و کلّی زندگی مولویّه می پردازد، به علاوه از دست آوردهای خود در زمینه ی گسترش مولویّه و تلاش برای ایجاد یک نهضت و ایدئولوژی مستقل بر اساس گفته های مولانا یاد می کند، او شهرت بزرگان این فرقه را مرهون تلاش های خود می داند؛ گفته های او درباره ی زند گی مولویّه تا حدّی دور از اغراق است. سپهسالار قدمی فراتر می نهد و در جزئیات مطالب عرفانی دقیق تر می شود،گاهی به موضوعاتی اشاره می کند که رسیدن به آنها نیازمند مطالعه ی بیشتر در آثار مولانا است اما در مورد تاریخ مولویّه بعضی وقایع را نقل می کند و از نقل بعضی اخبار مولویّه خودداری کرده و در مواردی نادر تاریخ رویدادها را ثبت کرده است، توجه او از بین منابع دست اول بیشتر به کتاب فیه ما فیه مولانا است و از کلیات شمس و مکتوبات مولانا کمتر بهره برده است. افلاکی در شرح جزئیات وقایع و اتفاقات مولویّه تلاش بیشتری کرده است که گاهی به اغراق و بیان کرامات دور از عقل می انجامد اما در عین حال گفته های او اهمیت چشم گیری درباره ی تاریخ مولویّه دارد و گاهی محققان به گفته های او تاحدی اکتفا کرده اند که بعضی ناگفته ها ی او را جزئی از منابع دست اول به شمار می آورند، اثر او در حکم مرجعی برای آثار دست اول به شمار می رود که به وسیله ی آن بسیاری از شخصیت ها را می توان شناخت به علاوه در ثبت تاریخ رویدادها دقت بیشتر کرده است؛ در زمینه ی مباحث عرفانی به نقل قول های مستقیم از مولانا و شمس اکتفا کرده است
منابع مشابه
از علی آموز اخلاص عمل (مناقب علوی در مثنوی مولوی)
امام علی (ع) شهسوار بی شکست و نام آور بی همتایی است که مناقب و فضائل بسیارش زینت بخش دفتر صاحبدلان وکلام عارفان است. جلال الدین محمد مولوی که سرمست از محبت و ولایت علوی است با استناد به داستان رویارویی آن حضرت (ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق به بیان مناقب آن امام بزرگ پرداخته و به جهت اثر بخشی هر چه بیشتر و نتیجه گیری بهترر با تصرفی اندک در بیان حادثه مذکور برخی از مناقب آن حضرت را از زبان خصم ...
متن کاملنقد وتحلیل روایات مناقب و مطاعن در منابع روایی
سنّت پیامبر اکرم(ص)بعد از قرآن کریم،دومین منبع برای شناخت اساسی دین اسلام است.اکتفا نمودن به یکی از این دو منبع به تنهایی،نمی تواند انسان را به شناخت درستی از دین اسلام برساند.زیرا قرآن که راهنمای بشر است، کلام پیامبر(ص)را همان وحی الهی و به دور از هر گونه هوی و هوسی معرفی می کند. بخشی از آنچه در منابع روایی آمده، روایاتی است که در مناقب برخی از صحابه و طعن برخی دیگر آمده است. این روایات می تو...
15 صفحه اولبررسی و نقد اطناب در مثنوی مولوی با تکیه بر ابیات دفتر اول و دوم
مولوی از جمله شعرایی است که شعر را وسیلهای برای بیان مطالب حکمی و تعلیمی خویش قرارداده و به اقتضای هر مطلب، کلام خود را مختصر یا مفصل آورده است. این مقاله به بحث اطناب در سخن مولوی اختصاص داده شده است. مثنوی بطور کلی به دو دلیل دارای اطناب شده: 1-مولوی برای تفهیم اندیشهی خود به شنونده – بدون توجه به اطالهی کلام – به تمثیل و آوردن حکایات و داستانهایی در ضمن داستان اصلی، اقدام میکند، به عنوا...
متن کاملبررسی و مطالع? مکتب و طریقت مولوی بر اساس کتاب مناقب العارفین افلاکی
مناقب العارفین افلاکی دقیق ترین منبع در باب زندگی مولانا و خاندان او می باشد که با نثری ساده و روان به ضبط جزئیات زندگی مولانا و خاندانش پرداخته است. این منبع علی رغم ذکر حکایات و داستان های خارق العاده در مورد اعمال و حالات عرفانی مولانا مهم ترین منبع در باب مسایلی واقعی و تاریخی زندگی مولانا است و ما می توانیم بسیاری از جزئیات واقعی زندگی مولانا و اندیشه های ناب عرفانی او را از آن استنباط کنی...
شناسائی مؤلفه های هوش معنوی بر اساس مثنوی معنوی مولوی
برای داشتن مدیریتی اثربخش باید توجه ویژه ای به شناخت معنای زندگی داشت . شناسائی معنای زندگی و حل مسائل ارزشی به وسیله هوش منطقی و عاطفی حاصل نمی شود ، بلکه باید از هوشی ورای هوشهای متعارف استفاده نمود ، که این موضوع در قالب مفهوم هوش معنوی بیان می شود . با توجه به همپوشانی مباحث معنویت و عرفان با یکدیگر ، هدف از انجام این تحقیق شناسائی مؤلفه های هوش معنوی بر اساس نظریات عارفِ عالیقدر مولانا می ب...
متن کاملدگرگونی گستره کرامات در مناقب نامه های مشایخ تصوّف
کرامات همچون نقطه مرکزی تمامی روایت های منقبتی، بسامد و حضوری چشمگیر و نمایان در تذکره ها و مناقب نامه های مشایخ تصوّف دارد. این عنصر اساسی در گذر زمان، کمّا و کیفاً دچار تحوّل و دگرگونی شده است. در این مقاله می کوشیم نشان دهیم که توسعه و تحول تدریجی و تاریخی، حضور داستان های کرامت در طول حیات مشایخ، از پیش از تولّد تا پس از وفات آنها، شاخصه ای نوع نما و ژانریک در جریان تحوّل ژانر مناقب نامه است؛ به ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023